Plan B: schweiß in der schweiz

Na ons onverwacht kort verblijf in Kirgizië hadden we deze zomer nog wat extra tijd over. Voor een staycation bleken we nog niet klaar. Omdat Kirgizië ook wel het Zwitserland van Centraal-Azië wordt genoemd was de keuze snel gemaakt. In Zwitserland hebben ze bergen en een uitgebreid fietsroutenetwerk; dat bood potentieel. Of ook jodelen, vendelzwaaien en worstelen in Schwingerhosen iets voor ons waren, zouden we ter plaatse wel uitvissen. We klikten snel wat routes samen en vertrokken met de wagen naar Basel.

We fietsten richting zuiden en na dag één stonden we al 99 kilometer verder, of waar een beetje frustratie al niet goed kan voor zijn. Onze dagafstand ging vanaf dag twee wel de dieperik in toen we opteerden voor off-road wegen (van diverse pluimage). Hike & bike is ondertussen zo trending geworden dat we dit toch ook ‘ns moesten ervaren. Heel snel bleek dat de Zwitsers geen volgepakte fietsen in gedachten hadden bij het ontwikkelen van hun Wanderwegen, het is in elk geval wel een goede full body work-out.

Voor we het goed en wel beseften stonden we midden in de Alpen. De Gotthardpas op fietsen tijdens een van de ‘zwarte’ verkeersweekends was niet ons beste idee, maar het was best indrukwekkend te zien hoe ingenieurs het fietspad op een fijne manier tussen de autoweg hadden geweven. We fietsen vervolgens over de Furkapas en de Grimselpas maar ook hier moest de weg worden gedeeld met het gemotoriseerde verkeer. Wellicht interessant voor de liefhebbers van Topgear die graag een Maserari GranCabrio, een Lotus Evora of een Lamborghini Huracan voorbij zien flitsen. Gelukkig keerde de rust snel terug wanneer we ons tentje achter de Totensee boven op de pas hadden opgezet. Samen met een frisse pint een meer dan geslaagd einde van een dag klimmen.

Zwitserland is beroemd dankzij gruyère, Ovomaltine, Victorinox zakmessen en Berner Sennens, ook het Zwitsers fietsroutenetwerk verdient een plaatsje in deze rij. Zo is op de Grosse en de Kleine Scheidegg geen gemotoriseerd verkeer toegelaten, en hebben fietsers en wandelaars alle natuurschoon voor hun alleen. Beide klimmetjes zijn niet meteen doorsnee ochtendwandelingen, maar eens boven heb je zicht op de Eiger, de Mönch en de Jungfrau. De beloning was navenant de inspanning.

Tussen de Grosse en de Kleine Scheidegg ligt Grindelwald. Dit sfeervolle bergdorp staat duidelijk ook op de bucket list van de Aziatische toerist. Wanneer je in de toiletten infobordjes ziet dat een wc-bril dient om op te zitten en niet om op te staan, dan weet je het wel. Omdat de oosterse mens het treintje uit het dalletje verkiest hadden wij er onderweg verder geen last van.

Zwitserland vormt voor vele generatiegenoten een eerste kennismaking met de bergen. Turend op de kaart komen veel plaatsnamen heel vertrouwd over. Uit pure nostalgie maakten we een ommetje naar Schwarzsee waar de Kaiseregg nog steeds boven het meer troont.

Na de Alpen, namen we de ferry over Lac Leman en zetten we onze tocht verder doorheen de Zwitserse Jura. Ook hier konden we genieten van topweer. Dat was, zoals de meeste zaken in Zwitserland, goed geregeld. Naargelang de frisheid van de benen opteerden we in de Jura voor de hoofdzakelijk geasfalteerde route Veloland Jura-Route 7 of de off-road variant Jura Bike 3. Beide routes zijn absolute aanraders.

En dan nog dit, of Fabian Cancellara al ‘ns op een elektrische fiets heeft gereden kunnen we niet bewijzen maar dat zijn landgenoten fan zijn van de speed pedelec is meer dan duidelijk. Zo keken we raar op bij het aanschouwen van fietsende koppels waarbij de vrouw haar bagage en deze van manlief op een speed pedelec naar boven brengt terwijl hij de berg opfietst op zijn superlichte mountainbike. Toegegeven, zij keken even meewarig naar ons als we zwoegend en zwetend onze volgepakte fiets de bergen opsleurden.

Zwitserland, het was een waar genoegen!

17/07/2019: Lorrach – Sursee: 99km, 6u45, 14.7km/u gem.
18/07/2019: Sursee – Lushütte: 44km, 4u45, 9.1km/u gem.
19/07/2019: Lushütte – Giswil: 69km, 5u11, 13.3km/u gem.
20/07/2019: Giswil – Altdorf: 56km, 3u17, 17.1km/u gem.
21/07/2019: Altdorf – Realp: 49km, 4u43, 10.3km/u gem.
22/07/2019: Realp – Grimselpas: 32km, 3u52, 8.2km/u gem.
23/07/2019: Grimselpas – Gr. Scheidegg: 49km, 4u37, 10.6km/u gem.
24/07/2019: Gr. Scheidegg – Grindelwald: 12km en rustdag aan het zwembad
25/07/2019: Grindelwald – Kl. Scheidegg – Krattigen: 51km, 5u22, 9.5km/u gem.
26/07/2019: Krattigen – Schwarzsee: 70km, 5u49, 12.0km/u gem.
27/07/2019: Schwarzsee – Bulle: 45km, 2u21, 18.5km/u gem.
28/07/2019: regen- en rustdag in Bulle
29/07/2019: Bulle – Excenevex (Fr): 96km, 5u32, 17.4km/u gem.
30/07/2019: Excenevex – Corsier- Yvoire – ferry – Les Muids (CH): 56km, 4u17, 13.1km/u gem.
31/07/2019: Les Muids – Vallorbe: 50km, 4u23, 11.4km/u gem.
01/08/2019: Vallorbe – Fleurier: 45km, 4u24, 10.2km/u gem.
02/08/2019: Fleurier – La-Chaud-de-Fonds: 69km, 6u44, 10.2km/u gem.
03/08/2019: La-Chaud-de-Fonds – Sainte Ursanne: 63km, 4u28, 14.1km/u gem.
04/08/2019: Sainte Ursanne – Montsevelier: 55km, 5u38, 9.8km/u gem.
05/08/2019: Montsevelier – Basel – Lorrach: 56km, 3u38, 15.3km/u gem.

Comments (5)

Chris Van den Vonder

Dag Tine & Wim,

Wij wensen jullie het allerbeste toe en maak er een fijne trip van.
Echt super veel respect voor wat jullie doen.
Wanneer komt er een boek uit met jullie verhalen.

Groetjes, Daria , Lervon en Chris (elkaar ontmoet in Nieuw Zeeland)

Ah, wat een verhaal! Wel heeeeel anders dan Kirgizië 😳en blij te lezen dat jullie je vermaakt hebben in het aangeharkte Zwitserland! 😘

Zag er opnieuw een mooie trip uit! Wel gewaagd, in tweede zit, naar een identiteitskaart-vereisend land te fietsen 😉

Blij dat jullie toch een mooie berg- fiets vakantie gehad hebben. Tot binnenkort

Philippe Van Wambeke

Waarschijnlijk wat minder avontuurlijk dan Kirgizië,maar daar in Zwitserland hebben ze lekkere chocolade,en geen Almazbek Atambajev,onlangs in het nieuws wegens, ja wat gesjoemel of zo !! Volgende keer wat minder snel fietsen,dan kunnen jullie enkele dagen langer blijven.De buren.

Comments are closed.