Scroll Top

Au forêt / im Wald

Met een zorgelijke blik kijken we naar de begroeide singletrack in La Petite Pierre. De routebeschrijving heeft het over een ‘descente technique sur 1 km’. Met toegeknepen billen (en remmen) denderen we met onze volbepakte fietsen naar beneden. We zijn op het parcours van de Traversée Massif Vosgien à VTT. Die VTT is in ons geval wel een volbepakte versie. Maar goed, het afdalen gaat vlot. Het vertrouwen groeit voor de rest van de route.

Onze trip dit jaar bestaat grosso modo uit drie uitgepijlde fietsroutes: de Saarland radweg als opwarmer, de net genoemde Traversée Massif Vosgien à VTT (kortweg TMV) en een terugkeer via de Schwarzwald Panorama-Radweg.

Omdat de trein altijd een beetje reizen is, wordt dit het vervoersmiddel dat ons naar Aarlen brengt. Met de uitstekend bewegwijzerde Saarland Radweg flirten we constant met de Duits-Franse grens in een naar ons aanvoelen godvergeten regio. Als fietser houden we wel van een kopje koffie met een croissant halverwege de voormiddag, maar soms zien we de verlossende bakker pas om 16u. Het plan om de benen die eerste vier dagen wat te sparen valt vrij snel in duigen. De korte klimmetjes geraken we niet “op reserve” boven, er moet onmiddellijk spanning op de kuiten worden gezet om de molen rond te krijgen. Daarnaast zijn de vele offroadpassages al een voorsmaakje van wat nog komt.

In La Petite Pierre komen we op het parcours van de TMV. Deze route werd ontwikkeld in 2005 en doorkruist de Vogezen van noord naar zuid.  Het totale traject is 418km lang, loopt voor 95% over onverharde wegen en telt een kleine 10.000 hoogtemeters. De routebeschrijving heeft het over ‘sur goudron’, maar ons Frans is ondertussen zo roestig geworden dat het zes dagen duurt voor we doorhebben dat dit ‘op asfalt’ betekent. Gelukkig is dat dus nauwelijks het geval. Om het stof en zweet van onze lijven te spoelen, wijken wij een aantal keer van de route af om een camping op te zoeken.

Dit was niet onze eerste keer in de Vogezen. Met de onvolprezen Moorduvels hebben we de Ballons vele jaren lang met de koersfiets opgereden. Maar tot onze verbazing komen we deze keer in heel andere Vogezen terecht: die van de chemins en routes forestières. Acht dagen lang fietsen we tussen de beuken, esdoorns, eiken, dennen, sparren, noem maar op. Steeds in de verkoelende schaduw van hun bladeren met nu en dan een opening in het bladerdak wat een weids zicht op de Alsace oplevert. Daarenboven komen we geen kat tegen. Wel veel wild: een dagelijkse portie hindes, eekhoorntjes, everzwijnen en roofvogels. Wat tot onze grote vreugde helemaal ontbreekt, is gemotoriseerd verkeer.

Ook de ondergrond is gevarieerd: brede woudroutes al dan niet bezaaid met grote of kleine stenen, singletracks door het gras of onder de dennennaalden verstopte bospaden. Mede daardoor vorderen we traag en onze gemiddelde snelheden vertonen een dalende trend. Maar zelfs met volle bepakking zijn de “hike & bike”-passages beperkt.

In het verrassend gezellige Mulhouse houden we een rustdag en laden we onze elektronica en de benen terug op voor een bezoek aan het Zwarte Woud. We steken de Rijn over en fietsen na een stop in het groene Freiburg noordwaarts.

De Schwarzwald Panorama-Radweg is iets minder geaccidenteerd (en minder bosrijk) dan de TMV maar onze vermoeide benen vinden dit helemaal niet erg. Den Duits blijkt een echte zoetekauw te zijn en we moeten oppassen dat de dagelijkse koffiepauze met zoetigheid waar we in Frankrijk soms uren moesten op wachten, geen dessertbuffet wordt. Met grote ogen kijken we naar Zwetschgenstreudels, Apfelkuchen en de Schwarzwald Kirsch Torte.

Op de Radwegen is het nog steeds rustig (lees: autovrij) fietsen. Al is de signalisatie niet altijd even duidelijk. Net als in het Saarland valt het op dat er vooral langs rivieren veel gefietst wordt. Op het heuvelachtig terrein is dat veel minder het geval.

De tocht eindigt in Frankfurt. Trouwe lezers van deze blog zullen zich misschien herinneren dat we acht jaar geleden na een jaar reizen ook langs hier terug naar huis gingen. Net als toen rijden we de stad binnen langs de Main. En net als destijds passeren we langs het gezellige Seligenstadt. Nu is het aan jullie om de verschillen te zoeken.

15/07/2020: Oostende – Arlon – Kockelcheuer (Lux): 41km, 2u43, 15.2km/u gem.
16/07/2020: Kockelcheuer (Lux) – Siesburg (D): 76km, 5u17, 14.3km/u gem.
17/07/2020: Siesburg (D) – Saarbrucken: 76km, 5u25, 13.8km/u gem.
18/07/2020: Saarbrucken – Wingen sur Moder (Fr): 82km, 5u47, 14.1km/u gem.
19/07/2020: Wingen sur Moder (Fr) – Saverne: 58km, 5u19, 10.8km/u gem.
20/07/2020: Saverne: jour de repos
21/07/2020: Saverne – Mulbach sur Brusch: 57km, 5u31, 10.3km/u gem.
22/07/2020: Mulbach sur Brusch – Le Hohwald: 48km, 5u14, 9.2km/u gem.
23/07/2020: Le Hohwald – Lièpvre: 53km, 4u55, 10.6km/u gem.
24/07/2020: Lièpvre – paar km voor col du Calvaire: 42km, 5u18, 7.9km/u gem.
25/07/2020: paar km voor col du Calvaire – Sondernach: 57km, 6u14, 9.1km/u gem.
26/07/2020: Sondernach – Moosch: 34km, 3u55, 8.7km/u gem.
27/07/2020: Moosch – Mulhouse: 47km, 3u52, 12.0km/u gem.
28/07/2020: Mulhouse: jour de repos
29/07/2020: Mulhouse – Freiburg (D): 70km, 4u18, 16.3km/u gem.
30/07/2020: Freiburg (D) – Titisee: 48km, 4u22, 10.8km/u gem.
31/07/2020: Titisee – Schilach: 96km, 6u00, 16.1km/u gem.
01/08/2020: Schilach – Freudenstadt: 33km, 3u08, 10.5km/u gem.
02/08/2020: Freudenstadt: Ruhetag
03/08/2020: Freudenstadt – Shellbronn: 81km, 5u17, 15.4km/u gem.
04/08/2020: Shellbronn – Neckarzimmern: 103km, 6u21, 16.1km/u gem.
05/08/2020: Neckarzimmern – Fürth: 77km, 5u25, 14.1km/u gem.
06/08/2020: Fürth – Mainhausen: 102km, 6u29, 15.7km/u gem.
07/08/2020: Mainhausen – Frankfurt am Main: 46km, 2u35, 17.8km/u gem.
08-09/08/2020: chillen in Frankfurt am Main en met de trein terug naar huis

Comments (6)

PHILIPPE VAN WAMBEKE

Le vin d’alsace laat zich smaken,nogmaals bedankt!!Les voisins

Dat hebben jullie toch alweer gehad!! Mooi!!

Jullie belonen ons toch altijd op een vlot reisverslag en foto’s om u tegen te zeggen. Ik krijg meteen goesting om met mijn stalen ros op stap te gaan ?

Zeker dat jullie niet op een GR zitten IPV op een ‘radweg’? Wij wándelen op zulke wegen…
Fijn jullie verhalen te lezen, en de foto’s af te speuren naar fietshelmen ?

Heerlijke foto’s alweer, heb goed gelachen met de signalisatie ook 😉 Vele groeten!

Norbert Van Nuffel

Wat een fantastisch reisverhaal gekruid met prachtige foto’s 🙂

Comments are closed.