Fervente vakantiefietsers zijn we ondertussen al poos en het heeft er alle schijn van dat dit nog enige tijd zo zal blijven. In die context waren we klaar voor een nieuw werkpaard. Naast een aantal vanzelfsprekende vereisten zoals lekker bollen, comfortabel en betrouwbaar zijn lieten we ons verder leiden door persoonlijke voorkeuren.
In het verleden hebben we steeds op een omgebouwde mountainbike gereden, een 26” alu Cannondale met voorvering. We waren er an sich best tevreden over, ze brachten ons op schitterende plaatsen maar de factor betrouwbaarheid was niet helemaal top. Aluminium blijkt dan toch breekbaar te zijn en ook de headshock had net iets te regelmatig kuren. De nieuwe fiets zou dus van staal worden. Betrouwbaar en comfortabel, ook zonder voorvering.
Verder waren er het voorbije decennium een aantal evoluties op de fietsenmarkt. Schijfremmen zijn in de mtb-wereld gemeengoed geworden en ook 29-ers verkopen ondertussen als zoete broodjes. Het is niet omdat we ondertussen 40 zijn dat we niet meer mee moeten zijn. De voordelen van 29 inch wielen lijken ons meer dan marketingpraat te zijn en we hebben ondertussen ook goede ervaringen met de mechanische Avid BB7 schijfremmen.
Waar we tot op heden geen klachten over hadden, was het klassieke derailleur-systeem. Op onze jaartrip schakelden we ruim 22.000 km probleemloos. Het werkt wat ons betreft simpel en eenvoudig, dus daar kunnen we mee verder.
Mocht je hier nog aan het lezen zijn dan heb je ongetwijfeld enige interesse in de technische opbouw van een vakantiefiets. Mocht dit toch niet het geval zijn dan mag je hier gerust afronden want ook in het vervolg van deze tekst zal er weinig romantiek te vinden zijn.
We wisten dus naar wat we op zoek waren. Tijd voor een Excel file waarin de fietsmerken werden ondergebracht die iets te bieden hadden in dat genre. Onze persoonlijke voorkeuren zorgden ervoor dat het lijstje vrij snel kon worden gereduceerd. En wanneer de we ook nog ‘ns de factor prijs als criterium toevoegden, bleven er slechts een 3-tal kandidaten over: Kona Sutra, Salsa Fargo en Surly LHT. Tot zover de rede, vanaf hier vertrouwden we op reviews en fora. Over de Salsa Fargo 2 vonden we enkel lovende reacties. De fiets zag er daarenboven, mede door het woodchipper stuur, leuk en vrij uniek uit. De jury besliste unaniem. De bestelling werd geplaatst en 14 dagen later werden onze Salsa’s geleverd.
Salsa typeert zijn Fargo als volgt: ‘The Salsa Fargo is our drop-bar, off-road adventure bike. It has developed a cult status as an off-road touring and bikepacking machine and fuels our passion for long days in the saddle in distant lands.’ Tijd voor een eerste testrit. Toegegeven, drie dagen Nederland valt misschien niet meteen onder de noemer uitdagend testgebied te klasseren.
Vanaf de eerste trap voelde de “bikepacking machine” comfortabel aan. De Salsa Fargo bezit een strak CroMoly frame waardoor de fiets bijzonder snel reageert. In de bochten blijkt de Salsa opvallend baanvast te sturen. Het is sowieso een zeer stabiele fiets. De Salsa Fargo krijg je met een paar trappen op snelheid en eenmaal hij begint te bollen, blijft hij maar gaan. Een logge tractor is hij dus allerminst.
Het opvallende woodchipper stuur wist ons bijzonder aangenaam te verassen. De posities die je kan innemen, zijn quasi oneindig. Slapende handen hadden we elk geval nooit. Het woodchipper stuur zit minder diep dan een klassiek stuur op een koersfiets. De meeste tijd fietsen we met de handen onderin de beugels, het voelt bijzonder prettig en levert daarenboven ook nog ‘ns een aerodynamische houding op. Tegen de wind inbeuken op Neeltje Jans deden we met de glimlach.
De rolweerstand van 29 inch wielen is kleiner dan deze van 26 inch wielen. Daarenboven is er een langer contact met de grond waardoor de fiets vlotter over oneffenheden rijdt. Zelden voelden kasseien zo zacht aan. Momenteel fietsen we op de banden die standaard bij de fiets geleverd worden, Continental Race King 29 x 2.2″. Ook met een beperkte bandenspanning van zo’n 3 bar bolt de fiets bijzonder goed. De wielen zouden volgens verschillende reviews sterk zijn, maar daar kunnen we momenteel nog niets zinnigs over zeggen. We zullen wel snel genoeg merken of 32 spaken voldoende zijn voor een fietser van 95kg op volbeladen fiets.
Schakelen gebeurt via de Sram Apex levers. Vooraan zit een crankset met 2 tandwielen, nl. 26-39T, achteraan een 10-speed cassette 11-36T. Of het kleinste verzet voldoende comfort biedt in het hooggebergte konden we in Zeeland helaas niet testen. Mocht dit nodig zijn, dan kunnen er vooraan nog steeds 22-36T tandwielen worden gemonteerd.
Het was jullie wellicht al opgevallen, maar wij zijn na de eerste testritten alvast overtuigd. We hebben het gevoel dat het fietsen op de Salsa Fargo ons minder energie kost. Wanneer je de Salsa bestijgt, is het alsof de fiets zegt: “Allez hop, c’est partie!”. We kijken nu al vol verlangen uit naar die ‘long days in the saddle in distant lands’ volgende zomer!