Scroll Top

Bomen, bomen, bomen

Omdat de routes forestières in Frankrijk ons vorig jaar erg bevallen zijn, besloten we dit jaar naar Zweden te trekken, het Europese land met na Finland de meeste bossen op zijn grondgebied.

Inspiratie voor een route halen wij bij een fietsend gezin uit Gent (https://congeepedalee.com ), de pas ontwikkelde European Divide Trail (https://europeandividetrail.com/) en de Trans Euro Trail (https://transeurotrail.org ) (een vergelijkbare route voor motards). Voilà, we hebben een plan. Brussels Airlines brengt ons tot in Gothenburg, de nachttrein van de Zweedse NMBS voert ons verder naar Östersund, ons vertrekpunt in Centraal-Zweden.

In Zweden liggen maar liefst 250.000km aan gravelwegen. Daar gaat ons onverharde hart van jubelen. 76% van zijn oppervlakte bestaat uit bos. En nu het toch over cijfers gaat: 99% van die bossen is aangeplant. Het gaat voornamelijk om dennen, sparren en lariksen en omdat de Zweed zo nu en dan ook graag eens een blad ziet, hebben ze er ook zilverberken neergezet. Het is er heerlijk rustig fietsen over schijnbaar eindeloze grindwegen. De eerste dagen weten we niet goed wat ons overkomt als we in 100km amper huizen zien. We tellen meer rendieren dan mensen, zien een halve eland en een vos. Het beboste oppervlakte heeft echter ook een nadeel: voor de spectaculaire point de vues moet je niet in Zweden zijn. We zijn wat geconditioneerd om, na het zwoegend bovenkomen, beloond te worden met een mooi uitzicht. In Zweden klim je tussen de naaldbomen naar boven, daar aangekomen kijk je eens goed rond en zie je naaldbomen waarna de afdaling tussen de naaldbomen kan beginnen.

Gelukkig heeft Zweden een heel arsenaal aan side-effecten ter beschikking om er toch een zeer aangenaam fietsland van te maken.

Vooreerst is het een kampeerparadijs door het Scandinavische allemänsratten. Dit houdt in dat je overal in de natuur mag wandelen, fietsen en kamperen. Jawel. Overal. Naast bossen heeft Zweden ook duizenden meren (met water op kamertemperatuur). En omdat de Zweed gesteld is op een beetje comfort zijn er bij die meren vaak een vindskydd (windscherm), een picknicktafel, een bbq-grill en een toilet te vinden. Idyllische kampeerplekjes. Check. Het zou ons trouwens sterk verbazen mocht de Zweed een opgejaagde mens zijn. Het natuurschoon zet aan tot rust en contemplatie. Komt daarbij dat hun favoriete hobby (het prikkelarme) vissen is. Maar dit geheel terzijde.

We fietsen niet de hele maand in de naaldbossen. In Centraal-Zweden ligt de boomgrens op 700m. We fietsen in week 2 even over de hoogste weg van Zweden (op 1000m, dat valt dus wel mee) waar we getrakteerd worden op een fantastisch weids zicht op de Noorse bergen. En we eindigen onze tocht met een stukje van de Kattegatleden (voor de collega’s van Wim: ICES Area 3.A, functional unit 4).

Op voorhand waren we veelvuldig gewaarschuwd voor de muggen in Zweden (een laatste keer nog bij de check-in door een jaloerse medewerkster van Brussels Airlines).  Het is inderdaad weinig amusant om op een mooie avond elk stukje bloot vel te moeten bedekken omdat je plots de favoriete maaltijd van een zwerm bloeddorstige geleedpotigen bent. Maar een zuchtje wind doet wonderen en we moeten eerlijk toegeven dat we er slechts één avond intensief last van gehad hebben.

Voorts is de Zweedse fika bijzonder geschikt voor fietsers. Bij dit sociale gebruik worden de dagelijkse bezigheden onderbroken om samen koffie met iets lekkers te nuttigen. Concreet voor fietsers: in de meer bewoonde regio’s kunnen we de tocht meermaals onderbreken om koffie te drinken aangevuld met een zoete lekkernij. En die Zweden houden van zoets: chockladboll, kladkaka, kanelbulle, mazarin, … Zelfs in die mate dat al dat lekkers een eigen feestdag heeft. Wij zijn in elk geval van plan om 7 november als kladdkakans dag in ere te houden. Neem daarbij nog het oude gebruik van de påtår waarbij je koffie en thee mag bijvullen zoveel als je wil en het is duidelijk dat onze calorie-inname op niveau werd gehouden.

Voorts moet je als fietser, op die verlaten gravelwegen, toch wel bij de pinken blijven. Je wordt namelijk voortdurend gewaarschuwd voor de meest uiteenlopende dingen die de weg plots kunnen oversteken. Wij hebben weinig overstekende sneeuwscooters of treinen mogen aanschouwen, maar wat wel steeds een glimlach op ons gezicht toverde, waren de vele Amerikaanse Cadillacs en Pontiacs. Het gaat blijkbaar om de subcultuur raggare. Aanhangers hebben een voorliefde voor Amerikaanse auto’s uit de jaren 50 en 60. Het gevolg is dat er meer gerestaureerde oldtimers in de Zweden rondrijden dan in de VS.

Wij zijn bij voorkeur mooiweerfietsers en Scandinavië lijkt dan niet de meest evidente optie. Juli is in Zweden bovendien de maand met de meeste neerslag. Maar de kloof tussen theorie en praktijk is ons gunstig gezind. We fietsen een maand bij 20 à 25 graden onder een blauwe hemel met nu en dan wat wolken. ’s Nachts koelt het goed af en als het regent, wordt dat mooi op tijd voorspeld. Op meer dan 1600 fietskilometers moeten we slechts 10km ons regenjasje aantrekken. Daarenboven is ook de wind geen spelbreker. Zolang we naar het zuiden fietsen komt de wind uit het noorden en wanneer we van koers wijzigen draait de wind mooi synchroon mee. Goed geregeld, die medwind.

Het mag duidelijk zijn dat Zweden heel wat in zijn mars heeft. Naast naaldbossen, fika, raggare beschikt het land bovendien ook nog over een heel arsenaal internationale merken: Volvo, H&M, Ikea, Thule, Hasselblad, Dr Oetker (in een ver verleden nog de favoriete dieetmaaltijd van Wim), Spotify, Abba, … om er maar een paar op te sommen. Best indrukwekkend, maar ondertussen zijn we terug in het land van Duvel, Lotus en Côte d’Or.

07/07/2021: Östersund – Krokom: 31km, 2u06, 14.7km/u gem.
08/07/2021: Krokom – Böle: 75km, 5u16, 14.2km/u gem.
09/07/2021: Böle – Arsana: 101km, 7u08, 14.1km/u gem.
10/07/2021: Arsana: regenrustdag
11/07/2021: Arsana – 30km voor Storsjö: 82km, 5u48, 14.1km/u gem.
12/07/2021: 30km voor Storsjö – Flatruet: 56km, 4u32, 12.2km/u gem.
13/07/2021: Flatruet – Mälen: 85km, 5u49, 14.0km/u gem.
14/07/2021: Mälen – Svärna: 69km, 3u38, 18.9km/u gem.
15/07/2021: Svärna – Grundsforsen: 79km, 5u26, 14.5km/u gem.
16/07/2021: Grundsforsen – Syssleback: 91km, 6u04, 15.0km/u gem.
17/07/2021: rustdag in Syssleback
18/07/2021: Syssleback – Vagsjofors: 63km, 4u10, 15.1km/u gem.
19/07/2021: Vagsjofors – Lysvik: 80km, 5u20, 15.0km/u gem.
20/07/2021: Lysvik – Karlstad: 86km, 5u00, 17.2km/u gem.
21/07/2021: Karlstad – Gryten meer: 75km, 4u57, 15.2km/u gem.
22/07/2021: Gryten meer – Tived: 85km, 5u34, 15.3km/u gem.
23/07/2021: Tived – Hjö: 65km, 3u50, 16.9km/u gem.
24/07/2021: Hjö – Tradet: 84km, 5u07, 16.3km/u gem.
25/07/2021: Tradet – Sjötofta: 79km, 4u17, 18.3km/u gem.
26/07/2021: Sjötofta – Torup: 64km, 3u42, 17.2km/u gem.
27/07/2021: Torup – Haverdal: 64km, 3u40, 17.4km/u gem.
28/07/2021: Haverdal – Askloster: 92km, 5u02, 18.2km/u gem.
29/07/2021: Askloster – Kungsbacka: 63km, 3u41, 17.1km/u gem.
29/07/2021: rustdag in Kungsbacka
30/07/2021: Kungsbacka – Gothenburg: 67km, 3u52, 17.2km/u gem.
31/07-01/08/2021: chillen in Gothenburg

Comments (16)

Wat een mooie beelden 🙂 Het was duidelijke een schone reis!

Met veel plezier het leuke verslag gelezen van alweer een mooie reis.

Die muskietennetjes heb ik nog niet nodig gehad. Maar ik ‘moet’ nog wat noordelijker.

Katrien Vandenberghe

Wat een mooie foto’s en leuk verhaal

Wat kan ik toch telkens weer genieten van jullie fantastische reportage en prachtige beelden …

Prachtige reis! Ik krijg van al die meren meteen peddelkoorts, hopelijk volgend jaar weer.

Mooi reisverslag en prachtige foto’s!

Wat een boeiend verslag. Een mens krijgt zin om direct naar Zweden te vertrekken.

maarten soetaert

En Gränsfors Bruk en Husqvarna, het kruim van de boomwerktuigen!
Mooi reisverslag, meer van dat:)

Wat een mooi verhaal en foto’s. Wij zitten momenteel in Ijsland. Een aanrader!

Ziet er zalig uit! Na Noorwegen hadden we Zweden min of meer van onze to do-lijst geschrapt, omdat we dachten dat het toch nooit de Noorse schoonheid zou kunnen evenaren, maar na jullie reisverslag zouden we beter toch terugkomen op onze beslissing. ?

Prachtig
Bomen zijn heerlijk

Een goe avontuur, met goe weer, in goe gezelschap…wat wil ne mens nog meer? Het is iedere keer een beetje meegenieten als we jullie goe verhaal lezen ? ? ?

Beetje op reis dankzij jullie verslag, dankjewel fietsertjes!

Prachtige foto’s en mooi verslag! Ik krijg direct veel zin in onze reis door Scandinavië. Kan ik 7/11 iets van Zweeds zoet komen proeven? 🙂

Comments are closed.